Størstedelen af danskerne ejer i dag en computer, tablet eller smartphone – hvilket gør, at de fleste har nem og hurtig adgang til internettet. Smartphones bliver brugt til mange forskellige formål i hverdagen, og mange danskere har derfor ofte deres smartphone lige ved hånden. Det er nemt og hurtigt at foretage søgninger, hvilket er en af grundende til at online handel er blevet så populært.

Det digitale sortiment spænder bredt

Online handel spænder bredt, og inkluderer mange forskellige områder. Det dækker alt fra mode, interiør og elektronik – til nu også at inkludere dagligvarer. Supermarkeder er nemlig også begyndt at udbyde online handel, hvilket flere og flere danskere gør brug af. Dermed kan man skippe vejen til supermarkedet, og i stedet vælge sine ønskede dagligvarer online, og få dem bragt lige til døren. Det er tidsbesparende, og ideelt for de mange danskere på farten, som ikke ønsker at bruge ulvetimerne i kø i det lokale supermarked.

 

Spar tid

Skal man besøge en fysisk butik, skal man afsætte tid til transport til og fra butikken. Derudover vil man højst sandsynligt bruge tid på at gå rundt og lede efter de rette produkter, hvilket man kunne have undgået, havde man handlet online. Ydermere kan man risikere kø ved kassen, mangel på parkeringspladser, osv.
Det er derfor tidsbesparende at handle online. Man kan nemt udnytte tiden på en lang togtur, til at søge på produkter – eller kan man sidde bekvemt hjemme i stuen, og søge efter sit ønskede produkt. Hjemme fra sofaen kan man let se, hvad som vil passe ind i hjemmet, fremfor at stå i en fysisk butik, og have svært ved at forestille sig hvordan et bestemt produkt, vil passe ind i hjemmet.
Online handel er også ideelt i forhold til gavekøb, da mange ofte ønsker sig noget specifikt i gave. Man kan hurtigt søge efter det ønskede produkt, og bestille med det samme – i stedet for at besøge en fysisk butik og bruge tid på at lede.

 

Sammenlign produkter og priser

Danskerne er også ret prisbevidste, og online handel gør det nemt og overskueligt at sammenligne forskellige butikkers produkter og priser. Havde man begivet sig ud for at handle fysisk, ville det have været en mere besværlig proces, som krævede at man gik fra butik til butik.
De fleste online butikker gør det nemt for kunder at sammenligne produkter. Størstedelen har opdelt deres produkter i forskellige kategorier, hvilket for eksempel kan være kategorisering i forhold til forskellige mærker, priser og rum som produkterne er tilegnet. Dette er Luxo Living et eksempel på. De har et utal af mærker inden for interiør, for eksempel Hay og House Doctor, de har forskellige opdelinger i forhold til prisklasser (med et minimum og et maksimum) – og de har også opdeling i forhold til rum, for eksempel kontoret og køkkenet.