Det kan godt være, at du har fulgt den digitale udvikling ved at supplere din virksomhed med en hjemmeside – og det er en rigtig god idé – men blot det at have en hjemmeside, er ikke nok. Hvis ikke hjemmesiden er god, mister den værdi, hvilket vil smitte af på virksomheden. Derfor bringer vi her gode råd til at skabe en god brugervenlighed på din hjemmeside.
Forsiden
Det er en god idé at holde informationerne på forsiden korte og præcise. Læseren vil gerne hurtigt vide, hvad det er for en hjemmeside, hun er kommet ind på, så hun hurtigt kan vurdere, om det er en side, hun kan bruge til noget. Derfor bør informationen på forsiden forklare, hvad hjemmesiden byder på – og gerne hvor i landet, virksomheden holder til.
Forsiden skal fortsat kun være kort og præcis, selvom man kan have lyst til at skrive en større kladde om virksomheden. For dette skal du læse mere i punktet herunder.
”Om os”
Har man et ønske om at give en mere detaljeret beskrivelse af, hvem der står bag virksomheden, kan man med fordel lave en ”om-os” side. Denne må – i modsætning til forsiden – gerne være præget af meget tekst og mange detaljer. Når læseren har trykket sig ind på denne side, er det netop fordi, hun gerne vil lære mere om virksomheden – og vi har derfor bevæges os væk fra ’kort, konkret viden’, som er det, de efterspørger på forsiden.
Man kan med fordel bringe profilbeskrivelser på ’’om-os’’-siden, så potentielle kunder kan identificere personerne bag virksomheden. Her er billeder også en god idé, så man kan få sat ansigt på de forskellige ansatte. Dette øger troværdigheden, hvorfor chancen for at skaffe nye kunder øges.
Ydermere kan det være en god idé at bringe en beskrivelse af, hvordan virksomheden er startet.
Kontakt
Nu vi runder ’troværdighed’ som tema, er det ydermere en god idé at bringe en fane med kontaktoplysninger. Disse skal være nemme at trykke sig videre til – uanset hvor på siden, man befinder sig. Kontaktoplysninger bør indeholde telefonnummer, e-mail, adresse og lignende.
De større virksomheder har også en chatfunktion på deres side, hvor man kan stille spørgsmål, som hurtigt besvares. Dette bør man dog kun have, hvis man har intentioner om at svare hurtigt på chatten.
Minimer fejl
Du kan sikkert nikke genkendende til, at fejl på hjemmesiders tekster forstyrrer læsningen. Derfor bør man gøre sit for at sørge for, at der hverken er taste- eller skrivefejl, grammatik- eller kommafejl på siden. Er man ikke selv den skarpe grammatikhaj, kan man ideelt betale andre for det.
At få styr på en dårlig hjemmeside – eller at sætte en hjemmeside op fra bunden – kan være ret dyrt. Det vil dog uden tvivl være det hele værd, da kunder langt hellere vil blive på en god hjemmeside fremfor en dårlig hjemmeside præget af diverse stavefejl og lignende.
Har du ikke pengene til hjælp på din hjemmeside på stående fod, kan du altid låne penge fra for eksempel Moneybanker eller lignende.
Dette er blot et udsnit af gode råd for at optimere brugervenligheden. Vi fornemmer, at hvis man har ovenstående på plads, så har man et godt grundlag for en god hjemmeside. Hvis man mangler inspiration, kan man surfe rund på internettet og notere, hvad man finder godt ved forskellige hjemmesider – og også hvad man finder mindre godt, så man netop kan undgå dette.