Håndarbejdet har fået en renæssance i Danmark og flere og flere unge tager hobbyen til sig. Det kan mærkes på garnmarkedet, hvor der sælges garn i enorme mængder. Der er imidlertid især indenfor e-handel, at man kan mærke væksten.

Garn er ikke bare garn

For folk udenfor garnmarkedet er det nemt at tro, at garn bare er garn. Enhver entusiast vil imidlertid vide, at der er lige så meget forskel på garn, som der er på vin, når man først har erfaring på området. Garn fås i et væld af forskellige kvaliteter, men derudover er der også forskellige materialer – her kan blandt andet nævnes uldgarn, bomuldsgarn og polyestergarn. Derudover findes der mere specielle produkter, som eksempelvis lamagarn. Endeligt er der også et væld af forskellige blandingsprodukter, hvor eksempelvis uld er blandet med et kunstprodukt.

Forskellige typer garner har hver deres fordele og ulemper. Syntetisk garn er både billigt og varmt, men mange argumentere for, at det ikke er så behageligt. Uldgarn er meget varmt, men kan også have en tendens til at kradse, mens de lamauld, som er meget blødt ofte er dyrt. Bomuld er relativt billigt og godt til mange praktiske formål – eksempelvis strikkede karklude. Det kan også fint bruges til tøj, men er ikke specielt varmt at have på.

Ud over alle disse forskelligheder ved garn, kommer der naturligvis også det, at det fås i et væld af forskellige farver.

Den perfekte vare

For en webshop er garn den perfekte vare, så det er ikke svært at forstå, hvorfor der er så meget konkurrence på markedet. Som vare er garns helt store force, at det er et let produkt, som koster relativt meget. Dermed er det billigt at sende, selvom der er tale om et dyrt køb.

For webshopejeren er der også den fordel, at kunder ofte vender igen for at købe mere. Det er med andre ord ikke en engangsinvestering.

Den primære udfordring i forhold til garnsalg over nettet er, at det kan være vanskeligt at farvegengive helt korrekt på internettet. Farver betyder meget, når man køber garn, og derfor er det vigtigt, at de er så nøjagtige som muligt.

Det har betyder, at konkurrencen indenfor garnhandel er steget helt abnormt indenfor de seneste to år, og der er ingen chance for, at denne udvikling vil vende. Hvis man allerede har en bid af markedet kan man glæde sig. Ellers bør man nok overveje igen, om man vil ind på markedet, for der er rigtig stor konkurrence selvom der købes meget.